19 februari 2010

Licht en luchtig

Tja wat die titel nu met een velomobiel te maken heeft? Licht kun je waarschijnlijk wel raden: de Sigma Powerled Black Pro is binnen en zit op de WAW. De naam van de lamp is een stuk groter dan de lamp zelf! Het is een mooi compact lampje. Zeker als van de externe accu gebruik gemaakt wordt. Het batterijcompartiment kan dan uit de lamp verwijderd worden en zodoende wordt de lamp een stukje korter. En zo klein als ie is, zo groot is de licht opbrengst! Tjonge dat is de bak licht waar je op zit te wachten. Er kleeft wel een nadeel aan zoveel licht. Op volle sterkte verblindt de lamp tegenliggers. Dat heeft ook te maken met de vorm van de lichtbundel: die is rond en kent geen afgevlakte bovenkant. Een klein klepje op de lamp helpt wel. Het schermt de bundel naar boven een stukje af waardoor de lamp iets hoger kan staan en een royaal stuk wegdek verlicht. Ik heb de lamp tot nu toe niet op volle sterkte hoeven gebruiken. De eerste twee stappen zijn voldoende. De lamp heeft nog een nadeel zoals wel meer lampen die hebben: de schakelaar zit in de behuizing. Vanuit de WAW is dat lastig te bedienen. Een oplossing is nabij want in de zelfbouwhoek van Ligfietsplaza staat een 'afstandsbediening' voor deze lamp. Daar zal ik me binnenkort in gaan verdiepen. Het fietsen in het donker is er in ieder geval een stuk prettiger op geworden.
Maar nu naar luchtig.
Wel eens slagroom geklopt in zo'n schudbeker? Ik voelde me afgelopen woensdag als de slagroom. De WAW was de schudbeker.... Ik moest 's middags in Drachten zijn en besloot dat met de WAW te gaan doen. In het verleden, toch al weer 10 jaar terug, forensde ik met de Alleweder naar Drachten dus de route kende ik voor een deel nog. Alleen had de gemeente een deel van die route 'gerenoveerd'. Dat wil zeggen redelijk gladde asfaltweg veranderd in hobbelige klinkerweg. Een alternatieve route was het vrijliggende fietspad langs het Fries paardencentrum. Om daar te komen moest ik over een oudere zo mogelijk nog hobbeliger klinkerweg. Dan maar door het dorp Boornbergum met z'n moderne klinkerweg. In Drachten zelf was het ook al mis: fietspaden met tegels die verzakt waren. Nauwe doorgangetjes bij kruisingen. Niet echt velomobiel geschikt. Langzaamaan begon de herinnering terug te keren uit de tijd dat ik met de Alleweder hier fietste. Die had achtervering maar ook daarmee reed ik 15-20 km/h door Drachten. In de afgelopen 10 jaar is er helaas bedroevend weinig verbeterd aan de fietspaden.
In mijn eigen dorp is ook een weg gerenoveerd. Met fraaie klinkerstroken aan weerszijden. Die klinkerstroken rijden beroerd en waren afgelopen weken spekglad! Het is een 30km zone dus met de WAW blijf ik in het midden op het overgebleven stuk asfalt rijden. Behalve bij de verkeersdrempel. Er is een stukje ruimte tussen drempel en stoep waar de WAW door kan zonder over die vervelende drempel heen te moeten. De laatste keer dat ik dat deed maakt e de WAW een rare schuiver. Eerst vermoedde ik een lekke voorband. Maar al snel bleek dat niet het geval. Later bij daglicht nog eens goed gekeken. Wat blijkt: tussen klinkers en asfalt zit een lelijke geul waar ik met het rechter voorwiel in was gekomen. Het is goed afgelopen en aan de WAW is geen schade. De geulen tussen klinkers en asfalt zijn op meer plaatsen ontstaan. Ik heb de gemeente er direct per mail van op de hoogte gesteld. Later heb ik er ook nog maar een brief en postzegel aan gespendeerd. Ik baal van dit soort 'renovaties'! Het initiatief van de Fietsersbond is wat dat betreft van harte toe te juichen, zie: http://www.ligfiets.net/nieuws/bericht.php3?id=3223. Alleen creëert deze wegbeheerder "mijn slechtste fietspad" in plaats van het te verbeteren! Als de weersomstandigheden wat beter zijn ga ik op pad met een camera dan kun je meegenieten....

2 opmerkingen:

Marcel zei

Hoi André,

Door de vorst zijn de meeste tegelpaden verzakt. In Leeuwarden is het al niet veel beter. Je rijdt over een rammelstrook i.p.v. een fietspad. Het kan zo maar jaren duren voordat de gemeente tijd heeft gehad om de fietspaden weer velonaut toegankelijk te maken...

Groeten Marcel Quest 342

André zei

Ha Marcel, gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen. Het is zo spijtig te constateren dat de tegelpaden in Drachten bij een vorstperiode 10 jaar(of was het langer) geleden al zo verzakt zijn. Er gaat veel aandacht (en geld?) naar prestigieuze projecten. Terwijl een goede infrastructuur ook belangrijk is. En niet alleen voor velonauten :-) ook voor gewone fietsers.