30 december 2012

Een heldere kijk op 2013

Er zijn zo van die dingen die je gewoon moet doen, niet over nadenken, gewoon doen! Eén daarvan is een goede boormachine kopen als je gaat verbouwen. De andere is: regelmatig een nieuw raampje in je velomobiel zetten! Het oude raampje was redelijk doorzichtig. Bij daglicht is dat geen probleem, maar in het donker wordt dat anders. Elke kras reflecteert licht op een vervelende manier. Tegenliggers leveren een soort sterrenhemel op het raampje op en maakt het haast ondoorzichtig. Tijd voor nieuw dus. Ik hikte hier al een tijdje tegenaan. Al eens geïnformeerd wat nieuw kostte enzo maar niet gekocht. Totdat ik afgelopen week het licht zag. Ik besloot het zicht vanuit de WAW ernstig te verbeteren. En de eerste stap is een nieuw voorruitje in de kap. De tweede stap is het verbeteren van de verlichting voor. Zoals ik in een review al schreef is de fiets zo licht mogelijk gebouwd en er is dus geen verlichting in de fiets gebouwd. Er is wel een slimme mogelijkheid om  verlichting op de fiets te zetten: steuntjes aan weerszijden van de cockpit met de diameter van een normaal stuur. Daar past dus elke lamp geschikt voor stuurmontage op. Dat is slim. Die steuntjes wegen slechts enkele grammen dus dat past bij de ontwerpfilosofie van de fiets. Ik heb er destijds een Sigma Powerled Black Pro op gezet. Veel licht maar een waardeloze lichtbundel!  Dus nu wat kritischer rondgekeken. er is veel op de markt en ook erg veel ongeschikt. Een afgekapte lichtbundel vond ik noodzaak. Voldoende licht ook maar dan wel in de juiste vorm. Verschillende lampen van Busch + Müller voldoen maar zijn ook aan de prijs. Op internet vond ik wel alternatieven maar het was me niet altijd duidelijk hoe die lichtbundel er uit gaat zien. En zo gebeurde het dat ik afgelopen vrijdag twee bestellingen deed. De eerste bij Velomobielonderdelen.nl voor een ruitje en de tweede voor een stel B+M IQ Cyo's bij internet-bikes.com.
De eerste bestelling ging vlot, de spreekwoordelijke inkt van de Ideal betaling was nog niet droog of ik had de bevestigingsmail van Wim al in de inbox! Zaterdagochtend rond een uur of 10 komt het pakje al. De tweede bestelling ging al net zo vlot. Ik kreeg keurig een mailtje met de trackingcode en zaterdag aan het begin van de middag had ik de lampen binnen. De aanbieding van internet-bikes was ook niet slecht, voor net geen 60,-- had ik 2 Cyo's in 60 lux uitvoering (dus zonder de reflector) inclusief verzenden.
Het ruitje is ondertussen op maat geknipt en in de kap gemonteerd. Dat ging makkelijk. Van het overgebleven stuk kan ik nog een ruitje maken en misschien nog een deflector? Het nieuwe ruitje is in ieder geval glashelder. Foto hier plaatsen is zinloos, je zou er niets van zien!
De Cyo's monteren levert me meer werk. Deze zijn namelijk niet voor stuurmontage. Ik overweeg de steuntjes aan de WAW aan te passen en de lampen er aan de zijkant tegenaan te schroeven. Afijn, mooi klusje voor in het nieuwe jaar. De accu's zijn al bijna klaar inclusief een lader. Ik heb hiervoor twee maal 6 penlites genomen waardoor de spanning zo'n 7,2 volt wordt. De open klemspanning van de verse penlites is 7,4 v dus blijft dat mooi onder de 7,5V die B+M opgeeft. De lader is een NiMh lader die instellingen voor laadstroom en tijd heeft. Spanning bepaalt het apparaat zelf afhankelijk van het aantal aangesloten cellen. Het ding laadt tussen 1,4 en 12,6V.
Wordt vervolgd dus!

Geen opmerkingen: