08 januari 2010

Eind 2009 heb ik WAW015 van Wijnandt gekocht. Het leek me leuk en interessant om ook de blog voort te zetten. Zodoende zul je hier regelmatig een berichtje van mij aantreffen. Met ligfietsen hield ik me al een tijdje bezig. De eerste ligfiets die ik kocht was een Flevobike Alleweder. Die is intensief gebruikt voor woon/werkverkeer en onder nagenoeg alle weersomstandigheden. 's Winters een noppenbandje achter voor meer grip in de sneeuw, in de herfst een paar pet-flessen met water voor meer druk op de voorwielen om de harde zijwind de baas te blijven en 's zomers zonder zeiltje.Die Alleweder heb ik met zelfklevende folie in een soort rijdende Mondriaan omgetoverd. Ik heb er knipperlichten opgebouwd en last but not least: ook een radio ingebouwd! Met speakers in het voorschot achter de neuskegel. Prima geluid! Met deze Alleweder heb ik meegereden in een Oliebollentocht. Dat is een jaar of 10 geleden vermoed ik want er reden alleen Alleweders en C-Alleweders mee. De Quest viert immers dit jaar zijn 10e verjaardag. Aantal deelnemers was geloof ik 21. Vanuit Den Haag vertrokken we en wat een bekijks trok de bonte stoet! Een aantal jaren geleden heb ik de Alleweder verkocht. Woon/werkverkeer ging vanwege de afstand niet meer en door een verhuizing met bijbehorende verbouwing was er geen ruimte voor de fiets. Twee jaar geleden kwam het werk weer op fiets afstand en toen heb ik weer een Alleweder gekocht. Deze is betrekkelijk saai gebleven. Ik heb er richtingaanwijzers opgezet en de verlichting aangepast. Ondertussen is er met Led's veel mogelijk dus die heb ik in deze Alleweder toegepast. Met grote regelmaat heb ik deze Alleweder gebruikt voor woon/werk verkeer. Tot ik in februari 2009 een acute hernia opliep. Uitgerekend na een rit met de Alleweder. Dat deed zeer. Het heeft enige tijd geduurd voordat ik hersteld was. En vervolgens heeft het nog langer geduurd voordat ik weer met ligfietsen ben begonnen. Ik heb een Challenge Wizard gekocht omdat het opstappen wat makkelijker gaat, maar het fietsen erop beviel me niet. Vervolgens ben ik weer met de Alleweder gaan rijden. Dat beviel me beter. Wel speelde ondertussen in het achterhoofd de gedachte een modernere velomobiel aan te schaffen. Maar welke? Meerdere velomobielen passeerden de revue. De WAW vond (en vind) ik prachtig. Praktische nadelen heeft deze velomobiel helaas ook. Geen achtervering en open ketting. Vooral het ontbreken van achtervering heeft me een tijdje bezig gehouden. De ervaringen van een andere WAW rijder met hernia hebben me doen besluiten de fiets toch te kopen! De ketting is ondertussen voor een deel afgeschermd. Een low budget oplossing die Dries misschien beter niet kan zien... Voor de afscherming van de derailleur is ondertussen ook een oplossing dus als de vervuiling tegenvalt zal ik daar ook een afscherming omheen bouwen. Voordelen heeft de fiets ook! De kap met vizier beschermt uitstekend tegen harde wind en ijzige kou! Met m'n Alleweder heb ik meer dan eens stapvoets moeten rijden omdat ik door de hagel niets meer kon zien.De wegligging is geweldig, ik krijg een aardig idee hoe een formule 1 coureur zich moet voelen! En tenslotte is het vooral met de oranje metallic lak een enorme blikvanger. (en daar hou ik wel van). Om het blikvangend effect nog wat te versterken heb ik op de neus reflecterende striping aangebracht. Bovendien vond ik het noodzakelijk omdat ik regelmatig in het donker rijd. Ook heb ik richtingaanwijzers gemonteerd. Exemplaren met led's. Ze verbruiken weinig stroom en dus kan de bedrading dun blijven en de accu klein. WAW015 is één van de lichtste WAW's en daar wilde ik niet veel afbreuk aan doen.

4 opmerkingen:

Gerrit zei

Ik vind de slanke lijn van de WAW ook heel mooi , vraag me alleen af of het gemis aan achtervering me op zal breken en of de snelheid wel hoog genoeg is.
De Kleur van jouw WAW is ook super.

André zei

Hallo Gerrit, tot nu toe ervaar ik het ontbreken van achtervering niet als gemis. Het geeft een strakkere wegligging. De tijd zal leren of het op langere termijn gevolgen heeft voor mijn rugblessure. Snelheid kan ik je nog weinig over zeggen behalve dat ie wat hoger is dan de Alleweder en de Wizard. Mijn conditie is op het ogenblik slecht dus een snelheid noemen is geen goede maatstaf voor de WAW.

Wijnandt zei

Bovendien is WAW015 trager door de Marathon Plus band. Die schijnt een naam te hebben dat je snelheid daarmee flink omlaag gaat wegens de hoge rolweerstand.

Maar ja, zie jij je met dit weer onderweg ff een bandje plakken?

Teun Geeroms zei

Hoi André,
ik ben de andere hernia-lijder/waw-rijder, blij dat je toch de stap naar een waw hebt gezet!
De snelheid van een waw is zeker hoog hoor Gerrit, ik rijd op mooie stukken asfalt (schaars in belgië) met mijn 42 kilo zware waw met marathon+'en 34km/u in de winter...
's zomers met kojak staat er makkelijk 38 op de teller. Niet slecht voor een 67 kilo zware man met garnalenpootjes...