05 september 2011

In één keer goed...

Ik weet nog niet of ik de titel als vraag of als opdracht meegeef. Ik vroeg het me vanmiddag op de terugweg af: zou het ook in één keer goed kunnen? De weg tussen Nij Beets en Tijnje is van een zgn. slijtlaag voorzien. Het asfalt eronder was kennelijk versleten. Zo'n zelfde slijtlaag is er enkele jaren geleden bij mij in de straat ook aangebracht. Toen heb ik de gemeente al gewezen op de vervelende gevolgen ervan. Maar zoals vaak was het een centenkwestie en dus kon de weg niet van een compleet nieuwe laag asfalt worden voorzien. Het wegdek wordt er met deze slijtlaag voor fietsers niet beter op. Het fietst zwaarder en er komen veel losse kleine steentjes op de weg te liggen. Vooral in de bochten ligt een dikke laag losse steentjes. De weg tussen Nij Beets en Tijnje heeft bovendien nu het comfort van een klinkerweg gekregen waarvoor hulde aan de gemeente! De verkeersdrempel bij de ingang van Tijnje is ondanks mijn melding ongemoeid gelaten en daarmee een vervelend obstakel voor fietsers die iets sneller dan stapvoets rijden. Wel is een een op fietssnelweg gelijkend fietspad aangelegd van Terwispel naar Gorredijk. Jammer is dan dat het met een haakse bocht uitkomt op de doorgaande weg en dat nu juist in die bocht een berg grind ligt...
Tenslotte is er een mooi fietspad aangelegd van Tijnje naar Gorredijk. Er lag hier een al fietspad maar dat was erg slecht. Mooi dus, zul je denken, alleen jammer dat het aan één kant is voorzien van een hekwerk met 5 (!) strangen prikkeldraad. Ik hoef je niet uit te leggen waar je terechtkomt als je daar een keer onderuit gaat.... Kortom, gemeente denk bij aanleg van wegen ook eens aan fietsers. En leg dan iets in één keer goed aan. Oh ja voor Wim en de andere fanatieke bandentesters in Noord Holland (petje af voor de testen die ze allemaal uitvoeren!!) de volgende stelling: de kwaliteit van het asfalt (wegdek) vormt een belangrijke factor in de rolweerstand. De lage rolweerstand van je met zorg gekozen banden wordt teniet gedaan door de beroerde kwaliteit van het wegdek.

Geen opmerkingen: