07 januari 2013

Een goede start


van het nieuwe jaar. Vanmorgen de eerste woon/werkrit met de nieuwe verlichting en het nieuwe raampje. Afgelopen weekend al even een proefritje gemaakt en toen viel me de verlichting knap tegen. De lichtbundel van de Cyo is best scherp afgebakend zodat het afstellen van de lampen best kritisch is. De vorige lampen op m'n WAW hadden een cylindervormige lichtkegel en als die iets hoger of iets lager op de weg viel werd de lichtvlek zwakker of feller. De Cyo's had ik te laag staan zodat de weg naast de neus goed verlicht was maar enkele meters ervoor helemaal niet meer. Dus stoppen en lampen voorzichtig hoger zetten totdat een mooi stuk wegdek verlicht was. Ook de licht/donker scheiding is dan nog goed te zien. Zuiver horizontaal gemonteerde lampen hebben een licht/donkerscheiding die haaks op de wegas ligt. Bij de WAW staan de steunen onder een kleine hoek dus de lampen ook. Het gevolg is dat de lichtvlek aan de bermkant iets verder schijnt. Dat was een prettige bijkomstigheid. Zo ziet het er gemonteerd op de fiets uit:


De voorste bout van de steun heb ik vervangen door een langer exemplaar. Daarop is de Cyo gemonteerd. Met een extra moer wordt ook de steun goed op z'n plaats gehouden. De lamp zit vrij dicht op de carosserie waardoor een deel van het licht op de neus van de fiets valt. Eén van de argumenten om de lampen niet in de neus in te bouwen. Een ander argument is natuurlijk dat het behoorlijk wat werk is ;-) Nadeel van de huidige constructie is dat de lampen geen zijwaartse verstelmogelijkheid hebben, of je moet het boutje iets verbuigen. De beide lichtbundels komen nu op enkele meters voor de fiets samen en dat levert een prima zicht op. Vanochtend was het mistig en daarmee blijkt eens te meer het grote voordeel van een afgekapte lichtbundel: goed zicht op het wegdek en geen strooilicht erboven. Een leuke bijkomstigheid van de Cyo's is dat het standlicht blijft branden als je de accuspanning uitschakelt. Dat is dus wat sommige automerken "follow me home" verlichting noemen...Nou staat mijn WAW in een garage maar daar hoeft nu het licht niet meer aan om de fiets te parkeren :-). Zoals je op onderste foto ziet moet het kabeltje nog worden weggewerkt. Dat ga ik doen als ik inderdaad de huidige constructie zo laat. De definitieve ligging van de kabeltjes is ook afhankelijk van een andere aanpassing. De volgende klus is de kap scharnierend maken. Door de plaatsing van richtinglichten op de neus kan de kap er niet meer vlak opliggen. (foutje van mezelf, ik weet het...) Ik zoek dus een compact scharnier waarmee de kap op de beide hoogste punten wordt vastgezet. Dat scharnier moet dan ook  uitwisselbaar zijn met de cabriokap die bij deze fiets zit. En daar zit de complicatie. De meeste, zoniet alle, scharnieren van een kleiner formaat hebben vaste pennen en laten zich lastig uit elkaar halen. En ik wil zo'n scharnier beslist in kunststof of RVS, nou ja misschien aluminium dan. Wordt vervolgd...

1 opmerking:

rowingvictor zei

Je zou een pianoscharnier in stukjes kunnen zagen, dus twee delen per scharnier en er een pennetje in drukken met groter oog zodat je die er vrij eenvoudig uit kan trekken.
Kijk anders eens bij een winkel waar ze 2e hands boot-materiaal verkopen. Wellicht vind je dáár het juiste scharnier.

Succes!