12 oktober 2013

Tip voor Powershot gebruikers

Al jaren lang heb ik een digitale compactcamera van Canon, de Powershot A710 IS. Het is de camera die er voor heeft gezorgd dat ik fotografie weer als hobby heb opgepakt. Die hobby begon ooit met een Agfa Isola. Een rolfilmcamera die 6x6 negatieven produceerde. Daarna kwam een Voigtländer Vito DR met ingebouwde belichtingsmeter. Dat was toen 1985 al geen nieuwe camera meer, maar die kon ik mij als student wel veroorloven. Met deze camera heb ik heel wat kleurendiafilms volgeschoten. Vervolgens werd het stil op fotografisch vlak. Er kwam nog een keer een simpel cameraatje tussendoor maar dat mag geen naam hebben. Totdat ik in 2005 een digitale compactcamera aanschafte. Een Fuji Finepix. Al snel werd deze opgevolgd door de Powershot. Die camera is dus nu bijna 8 jaar oud en  dat is natuurlijk veel te oud naar huidige maatstaven. De camera geeft dat duidelijk te kennen: batterijen leeg symbooltje knippert na een paar foto's. De eerste reactie is batterijen vervangen. Dat zijn oplaadbare penlites dus die heb ik liggen. Ook die zijn snel leeg. Balen want het cameraatje beviel me zo goed. Tenslotte een stel Eneloop batterijen gekocht. Opgeladen, gebruikt, nog eens opgeladen en in een zaklampje wat verder gebruikt. Het mocht voor de Powershot niet meer baten. nog geen 10 foto's en de batterijen waren leeg. Zo leeg dt de camera zichzelf uitschakelde. Een zoektocht op internet leverde tips op: contacten schoonmaken, contacten verbuigen, nieuwe batterijen en een defect in de printplaat. Die laatste betekende dat de camera echt afgeschreven kon worden. Maar na nog wat zoeken vond ik in de duistere diepten van internet deze tip:
Zet de camera aan, haal de batterijen eruit en sluit het batterijklepje. En nu komt het: houdt de aan/uitknop één minuut ingedrukt. Hiermee wordt de camera gereset.
Ik was benieuwd, enigszins skeptisch ook. Maar het hielp. Met goedkope oplaadbare batterijtjes van de Action kon ik al weer 100 foto's maken. Met de Eneloops zal het dus wel beter gaan.
Trouwens wat dat laatste betreft: goedkoop kan ook goed zijn.
Voor mijn Canon 5D mk2 kocht ik een imitatieaccu van €7,95. De originele zijn ca €60,--. Dat is een fors prijsverschil. De originele is een gebruikt exemplaar wat bij de camera zat. Kan ik slecht mee vergelijken. De camera houdt weliswaar per accu het aantal gemaakte opnamen bij maar geeft ook de kwaliteit van de accu's aan. Die is voor de originele (gebruikte) Canon lager dan de nieuwe imitatie Het aantal opnamen wat ik met de imitatieaccu wist te maken overtrof mijn stoutste verwachtingen: 1004 stuks! Met autofocus objectief. Nu is het afwachten hoe lang de accu's het uithouden.
En je raadt al welke camera regelmatig meegaat in de WAW, juist mijn oude trouwe Powershot!

Geen opmerkingen: