09 januari 2018

Laag bij de grond

Tja, een wat bijzondere titel want hij doet iets lafs vermoeden. Je kunt het gelukkig ook anders opvatten. Enige tijd geleden had ik het over een time lapse die ik zou maken van mijn woon-werk rit. De voorbereiding kostte echter meer tijd dan gedacht. Eerst de camera: die had ik gebruikt voor een time lapse opname in Duitsland. In Osterode werd tijdens een kunstmanifestatie een vakwerkhuisje gebouwd door een groep Franse scholieren onder leiding van een Duitse timmerman. Die Duitse timmerman kwam uit de regio en was jaren geleden naar Frankrijk geëmigreerd en docent van de groep jongeren. Toen ik de groep en de timmerman ontmoette kwamen we al snel op het idee om de bouw van het huisje als time lapse vast te leggen. Ik beschik over een kleine camera die onopvallend ergens opgesteld kon worden en die bovendien per app bestuurd kan worden. De timmerman zou halverwege het project weer naar Frankrijk gaan en droeg het leiderschap en de bediening van de camera over aan een Franse collega. Alles bij elkaar vond ik het best spannend hoe de time lapse zou worden. En het resultaat kan ik meteen met jullie delen:
 Na deze opnamen moest de camera weer naar Nederland, ook dat duurde even... Toen kon ik beginnen met montage op de WAW. Ik vond een mooi plekje naast het rechter voorwiel. Daar zit een serie boutjes waarmee de neus vastzit. Boutje los, beugeltje erop en boutje weer vast. Waterdichte behuizing erop geschroefd en de camera er in. Mooi laag bij de grond! Deze foto is het resultaat:
Een time lapse zat er vervolgens niet meer in omdat de camera aan had gestaan en de accu leeg was. Soms lijkt het zo makkelijk om een time lapse te maken maar op onverwachte momenten gaan er onverwachte zaken fout. De time lapse houden jullie nog even te goed. Misschien ook maar goed want het is al redelijk schemerig als ik naar huis rijdt. Een beetje zon doet wonderen, ook voor een filmpje ;-)

Geen opmerkingen: